U bent hier

Wet en regelgeving

Door diverse incidenten en bijna ongelukken is de regelgeving omtrent drones de laatste jaren flink aangescherpt. Door voortschrijdend inzicht wordt er voor gecertificeerde partijen wel steeds meer mogelijk. Verruiming van die mogelijkheden is altijd op basis van goedgekeurde risico analyses en procedures.

Helaas ziet men nog steeds dat veel ROC-light bedrijven drone vluchten en zelfs ‘speciale bevoegdheden’ vluchten uitvoeren die alleen voor ROC houders toegestaan zijn. Dit is een belemmering voor de sector aangezien een slechte reputatie op het vlak van veiligheid en drones de hele markt schaadt. Statistieken laten zien dat bedrijven die niet voldoen aan de ROC criteria behoren tot de groep waar de meeste ongelukken gebeuren.

Bij een overtreding zijn niet alleen de piloot en dronebedrijf verantwoordelijk, maar ook de opdrachtgever kan in de problemen komen. Zeker wanneer dergelijke overtredingen boven water komen naar aanleiding van incidenten of ongelukken of er een verzekeringskwestie gaat spelen.

Wij houden ons aan de goedgekeurde procedures en de regels die opgesteld zijn door de ILT.

Wij houden een goed en open contact met de ILT en kunnen voor specifieke gevallen soms zelfs ontheffing verkrijgen voor een operatie die onder normale omstandigheden niet toegestaan zou zijn.

Vanaf 1 januari 2021 zijn wij bezig met de overgang naar de nieuwe Europese wetgeving. Dat traject moet aan het einde van 2021 voltooid zijn. Vanaf dat moment gaan we werken binnen de zogenaamde 'Specific' Catogorie waarbij we alle huidige bevoegdheden zullen hebben omgezet naar de nieuwe regelgeving. Hierbij begeleiden we ook andere bedrijven (zowel huidige ROC houders als nieuwkomers op de drone markt).

Overzicht van ROC gecertificeerde bedrijven